En längre frånvaro från bloggen...

Har det blivit, mest pga av privata saker som inte behöver nämnas här. Nu är jag iaf tillbaka och hoppas kunna hålla i uppdaterandet av bloggen.
Sist jag skrev handlade det om Hypras klickträning, som vi legat ganska lågt med. Hypra kom in i en växtperiod så hon har vilat de senaste nästan fyra veckorna. Förutom växtperioden så lyste snön med sin frånvaro så marken var hård och hal. Hypra var periodvis varm om hovarna, men nu är det borta och snön har äntligen kommit! Hoppas nu att den ligger kvar!
Sen har Hypra även haft problem med magen, men det visade vara ensilaget med havre inslag som var för starkt. Provade två gånger att ge henne det, dels med iblandning av torrhö i givan, men det gick inte. Så nu håller vi på med upptakt till vanligt ensilage och magen verkar må mycket bättre! Så skönt när man står i ett stall där man kan ha bra komunikation med stallägaren=)

Idag så följde min kompis Erika med ner till stallet och fick köra Hypra i hennes premiär tur efter vilan. Gick hur bra som helst. Jag gick med brevid vagnen och vi höll till på åkrarna bakom stallet. Hypra gick med fokuserad blick och skummade ordentligt runt munnen! Provade att ha långbrösta på henne, den satt mycket bättre då hon är så smal ännu över bröstet att dom tredelade bröstorna inte sitter bra och hon får inget bra stöd i vagnen av dom. Nu satte hon bakbenen bättre under sig och det var inga problem att dra vagnen i uppförslutningar eller i sluttningar. Som belöning för att hon skötte sig utmärkt förutom en bockning pga av bil som kom snabbt bakifrån, så fick Erika trava henne lite längs en långsida på en utav åkrarna, lite orytmisk i början men sedan flöt hon på i en fin trav. 3 ggr fick hon göra detta och hela turen gick på ca 22 min.

Över och ut! Kram alla ljuva själar!


(Bild lånad från Finntack.com)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0